Novosti Objavljeno: 4/28/2025

Orest Shourgot pred koncert u Splitu: „Brahmsovo djelo napisano je uz Božje nadahnuće”

Orest Shourgot pred koncert u Splitu: „Brahmsovo djelo napisano je uz Božje nadahnuće”

Orest Shourgot, renomirani violinist već dobro poznat splitskoj publici, vraća se na veliku scenu Hrvatskog narodnog kazališta Split 3. svibnja 2025. kao solist na Simfonijskom koncertu Orkestra HNK Split pod ravnanjem maestra Ive Lipanovića. Uoči koncerta razgovarali smo s njim o izazovima Brahmsovog koncerta, njegovom umjetničkom putu i posebnoj vezi sa Splitom.

Simfonijski koncert Orkestra HNK Split pod ravnanjem maestra Ive Lipanovića izvest će se na velikoj sceni Hrvatskog narodnog kazališta Split u subotu, 3. svibnja s početkom u 20 sati. Kao solist nastupit će renomirani violinist Orest Shourgot koji će u prvom dijelu koncerta izvesti Brahmsov Koncert za violinu i orkestar u D-duru, op. 77. U drugom dijelu koncerta na programu je 9. simfonija u e-molu, op. 95 (iz Novoga svijeta). Uoči koncerta razgovarali smo s renomiranim glazbenikom, violinistom Orestom Shourgotom.

Brahmsov Koncert za violinu jedno je od najzahtjevnijih djela violinističkog repertoara. Izveli ste ga krajem ožujka u Lisinskom, a tada ste spomenuli kako prema tom djelu osjećate posebno strahopoštovanje. Vrijedi li ta izjava i danas?
Apsolutno. To je jedno od najznačajnijih simfonijskih platna ikad napisanih. Brahmsov koncert je među petnaest najvećih djela za violinu — po koncepciji, dubini, težini, ozbiljnosti i kvaliteti. Riječ je o simfoniji za orkestar i violinu, o cjelini u kojoj orkestar nije samo pratnja, već ravnopravan sugovornik. Zapravo, može se reći da je jedna vrsta simbioze. Taj osjećaj strahopoštovanja prema ovom djelu uvijek sam imao i imam ga i danas, kao i mnogi moji kolege.

U karijeri ste surađivali s brojnim velikim imenima klasične glazbe. Postoji li neki savjet ili trenutak koji je posebno utjecao na vaš umjetnički put?
Naravno. Prvi i najveći utjecaj na mene imali su moji učitelji, moja majka i profesori kod kojih sam studirao. Također, itekako sam bio pod utjecajem živih i pokojnih velikana violine poput Jasche Heifetza i Davida Oistrakha. Bio sam na seminaru kod Itzhaka Perlmana, koji za mene predstavlja simbol virtuoziteta i violinske filozofije. Rekao bih da je Perlman poput Herakla koji živi među nama. Što sam stariji, sve više shvaćam koliko je, primjerice, Heifetz bio genijalan. Neke stvari razumiješ tek s godinama.

Brahmsa ste izvodili s brojnim renomiranim dirigentima. Veselite li se suradnji s maestrom Lipanovićem?
Vrlo! Brahmsa sam svirao pod ravnanjem Sir Nevillea Marrinera, maestra Dawida Runtza i drugih velikih imena. S maestro Runtzem imao sam nedavno koncert u Lisinskom. Maestra Lipanovića poznajem još od 1998. godine; surađivali smo bezbroj puta, i s velikim prijateljem, pokojnim splitskim gitaristom Goranom Listešom. Maestro Lipanović je vrhunski glazbenik i dirigent, i svaka izvedba Brahmsa s njim je novo i posebno iskustvo. Veselim se ovom koncertu s njim.

U Splitu ste neko vrijeme i živjeli. Koji splitski trenutak pamtite najviše?
Split je moj grad. Svaki projekt koji napravim u Zagrebu nastojim predstaviti i splitskoj publici. Tako sam, primjerice, Bachovih Šest sonata svirao u Splitu samo par mjeseci nakon što sam ih izveo u Zagrebu. Posebno pamtim koncert posvećen Papandopulu u katedrali sv. Duje na Splitskom ljetu. Split je grad moje mladosti — došao sam s 27 godina i proveo mnoge čarobne godine. Iako mi je tužno što su mnogi moji splitski prijatelji danas pokojni, Split nosim u srcu jednako kao i rodni Lavov.

Osim što ste solist, bavite se i pedagogijom. Što Vam je najdraže u radu sa studentima?
Dolazim iz pedagoške obitelji, moglo bi se čak reći dinastije pedagoga. Otac, sada umirovljeni profesor, predavao je na četiri katedre, a majka je violinistica i pedagog. Pedagogija me nadopunjuje kao violinista; sve što podučavam primjenjujem i na svoj rad. Na moj pristup značajno je utjecao i veliki violončelist Mstislav Rostropovič, svojim dubokim razumijevanjem glazbene filozofije. Obožavam osobni kontakt sa studentima i to što  se taj odnos često pretvori u kreativno prijateljstvo.

Publika Vas pamti po izvedbi cijelog ciklusa Bachovih sonata i partita za solo violinu, no znamo da volite i violu. Hoćemo li vas uskoro čuti i na tom instrumentu?
Viola je moja velika ljubav. Zvuk viole mi je po duhu i karakteru vrlo blizak. Nažalost, nemam dovoljno vremena da bih se više posvetio tom instrumentu, ali planiram nastup na kojem bih kombinirao violinu i violu — primjerice, prvi dio koncerta na violini, drugi na violi. Još moram dosta raditi na sebi i na repertoaru, no ta želja živi u meni. Ali da, viola je moja vječna ljubav.

Za kraj, što biste poručili publici koja možda još nije imala priliku čuti Brahmsov Koncert za violinu?
Poručio bih im da dođu i poslušaju, jer riječ je o jednom od najvećih otkrića u svijetu glazbe. To je glazba koja djeluje kao da je napisana uz Božje nadahnuće. Brahms, koji nije bio violinist, stvorio je monumentalno djelo za violinu. Teško je pronaći riječi koje bi pojednostavile veličinu tog remek-djela.

Ulaznice su već u prodaji te se mogu kupiti na blagajni splitskog kazališta ili online.
_______

Orest Shourgot hrvatski je i ukrajinski violinist, pedagog, ansamblist, koncertni majstor i kolekcionar, redoviti profesor na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji. Dolazi iz poznate obitelji intelektualaca i umjetnika iz Lavova, Galicija. Predstavnik škole Leonida Kogana I Abrama Jampolskog, a po majci violinistici škole Davida Oistrakha i Petra Bondarenka čija violinistička genealogija vodi preko Aleksandra Weisfelda i Davida Bertiea do Leopolda Auera, Jakoba Donta i Josepha Joachima. Nakon četiri pobjede i jedne druge nagrade na međunarodnim natjecanjima, tijekom poslijediplomskih studija predaje violinu na moskovskom konzervatoriju Čajkovski na katedri Viktora Tretjakova. Kao student svirao je u ansamblu Moskovski solisti pod vodstvom Jurija Bašmeta. Od 1994. do 1996. godine bio je koncertni majstor Ansambla suvremene glazbe pri Savezu skladatelja Rusije pod pokroviteljstvom Edisona Denisova. S istim ansamblom imao je svjetske premjere u Parizu i Amsterdamu 1995. godine. Diplomirani je dirigent. Studij dirigiranja završio je na konzervatoriju u Lavovu u klasi profesora Jurija Luciva 2006. godine. U Hrvatsku dolazi 1997. godine. Godine 2001. postaje koncertni majstor Zagrebačke filharmonije. Od 2005. predaje violinu na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji. Od 2014. dobio je ekskluzivno pravo Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti nastupati na violini King Guarneri, kremonskog majstora Giuseppea Guarnerija Del Gesua.

Dobitnik je nagrade Judita za 2023. godinu te nagrade Neven na Festivalu svetog Marka 2018. godine za integralnu izvedbu Bachovih Šest sonata za solo violinu. Prvi je i jedini violinist u Hrvatskoj koji je izveo cikluse od Šest sonata za solo violinu Johanna Sebastiana Bacha i Eugenea Ysaÿea u jednoj godini. Kao solist nastupao je u Francuskoj, Njemačkoj, Italiji, Portugalu, Poljskoj, Kazahstanu, Ukrajini, Uzbekistanu, Kanadi, Južnoj Koreji i mnogim drugim zemljama, a kao koncertni majstor svirao je u Japanu, Kini, Sjedinjenim Američkim Državama, Omanu, Kuvajtu i u Europi.

Držao je seminare u Portugalu, Francuskoj, Hrvatskoj, Južnoj Koreji, Kuvajtu i dr. Bio je član ocjenjivačkog suda na natjecanjima u švicarskom Sionu i dr.

Bio je i ostao pod utjecajem izraelsko – američkog violinista Itzhaka Perlmana kod kojega je 1990. godine pohađao MasterClass.

Živi u Zagrebu s dva sina, Janom i Davidom. Interesi su mu biblijska povijest, slikarstvo i kolekcionarstvo. Govori pet jezika.
Trenutačno svira na violini Giuseppe Guarneri filio Andrea iz 1706. godine koja je u vlasništvu dinastije Gerarda Segelmana u Londonu.